אודות
הסיפור שלנו
מרכזי שוורץ/רייסמן לחינוך מדעי פועלים בישראל מזה כ – 30 שנה ומאפשרים הוראה מתקדמת והתנסותית של תכנית הלימודים לבגרות בפיזיקה וכימיה לתלמידי ותלמידות תיכון. המרכזים מבוססים על מודל שהגה פרופסור חיים הררי והמשיך לפתח פרופ' דניאל זייפמן, שניהם נשיאי מכון ויצמן למדע בעבר.
המודל יושם לראשונה במרכז לחינוך מדעי, חמד"ע בעיר תל-אביב יפו. מאז קמו קמפוסים נוספים ברחובות המשרת את תלמידי רחובות נס ציונה והסביבה; ראשון לציון המשרת גם את תלמידי/ות באר יעקב; בנגב המערבי בנתיבות: המשרת את נתיבות, אופקים, שדרות ויישובים נוספים מהאשכול; בירושלים; בעכו, ובכפר סבא, המספק שירותים גם לתלמידים מהחברה הערבית מיישובי המשולש.
ניתן לראות גידול משמעותי במספר התלמידים הבוחרים ללמוד פיזיקה, בכל אזור בו קם מרכז שוורץ/רייסמן.
מטרותינו
- לקדם מעורבות פעילה של תלמידים בלימוד ובמחקר, תוך הסתמכות על מיטב הידע, הציוד, המתקנים והמורים.
- לשמור על פיתוח מקצועי רציף לצוותי ההוראה במרכזי שוורץ/רייסמן לחינוך מדעי בישראל, על מנת לייצר מומחיות והתמקצעות גבוהה בהוראת המדעים.
- לעודד קשרי מדע-קהילה ולמצב את מרכזי שוורץ/רייסמן לחינוך מדעי כמרכזים עירוניים טבעיים, לפעילות מדעית לכלל האוכלוסייה.
- לפעול בשיתוף פעולה עם בתי הספר התיכוניים ואגפי החינוך של העיר או הרשות המקומית, ולהוות חלק אינטגרלי ממרקם מערכות החינוך בעיר או הרשות.
- תכנית הלימודים תכיל העשרות והעמקות מעבר לתוכנית המחייבת של משרד החינוך; תענה לצרכים האינטלקטואליים של התלמידים השונים, ותביא בפניהם פכים של מדע עכשווי ועדכני. ההצלחה במבחני הבגרות של תלמידי ותלמידות מרכזי שוורץ/רייסמן תהיה פועל יוצא של החינוך המדעי המעולה שהם יקבלו ולא יעד בפני עצמו.
עקרונות מודל מרכזי שוורץ/רייסמן לחינוך מדעי
איגום משאבים – תשתיות, ציוד וכוח אדם
הקמפוסים של מרכזי שוורץ/רייסמן תוכננו כדי ליצור סביבת למידה מיטבית – מבנה ובו מעבדות מצוידות במיטב הציוד, המשרת את כלל תלמידי העיר או האזור.
מורות ומורי המרכז עובדים באותו מבנה כקהילה, מקיימים הפרייה הדדית ופיתוח מקצועי מתמשך, במגוון שיטות הוראה וסוגי מומחיות שונים.
חברי צוות ההוראה הם בעלי תואר שני לפחות בתחום הדעת (פיזיקה או הנדסאות עתירות פיזיקה והוראת המדעים), או בעלי תואר ראשון וניסיון בתפקידי מו"פ. זאת, על-מנת להבטיח בקיאות בתחום הדעת וניסיון מחקרי.
המורים והמורות זוכים להדרכות והכשרות מעמיקות לאורך כל השנה בדגש על תחומי הדעת הרלבנטיים וכן לפיתוח מיומנויות בין אישיות.
איגום המשאבים מאפשר להוראת המדעים לקבל צביון של קהילה מיוחדת בעיר או באזור, לה שותפים כל המעגלים: ההשפעות ההדדיות בקהילה משפיעות משמעותית על דמות הבוגרות והבוגרים ובמעגל השני גם על משפחותיהם – שיהיו אורייניים יותר, ובעלי עמדות חיוביות למדע.
לימוד מעשי תוך כדי התנסות אישית במעבדה
גיוון אמצעים וגישות
מחויבות לתלמיד
הלימודים במרכזי שוורץ/רייסמן אינם מותנים במבחני קבלה, למעט ציון סף ב- 4 יח"ל במתמטיקה ורצון ללמוד ולהרחיב אופקים. צוות ההוראה במרכזי שוורץ/רייסמן לחינוך מדעי מחויב לסייע להצלחתם של כלל התלמידים והתלמידות, תוך הקשבה לצרכיהם ומתן יחס אנושי וחם. בצד אלה, הצוות מחויב להנעה והתקדמות של כל תלמיד, ועל כן יציע שיעורי עזר ותמיכה במסגרת שעות העבודה, כמו גם פעילויות נוספות למצטיינים. על אף שאין זו מטרה עיקרית, לרוב מגיעים התלמידים לציונים שהנם מעל הממוצע הארצי בבחינות הבגרות.