חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אודות

קרן שוורץ/רייסמן לחינוך מדעי, ישראל, מנהלת ומעניקה תמיכה ארגונית, תקציבית, משפטית ופדגוגית עבור מרכזי שוורץ/רייסמן לחינוך מדעי בישראל – קמפוסים ללימודי פיזיקה וכימיה ברמה של 5 יח"ל עבור תלמידי ותלמידות תיכון. המרכזים מבוססים על מודל ייחודי פורץ דרך שעיקרו למידה תוך התנסות אישית, ומאפשרים לכל הלומדים בהם ליהנות מסביבת לימודים מטופחת, מעבדות מצוידות במיטב המכשור והציוד וצוות מקצועי מיומן ואיכותי, הכולל מורים/ות, ולבורנטים/ות הפועלים תחת קורת גג אחת בהפריה ובהעשרה הדדית. שיטת הלימוד נועדה לקדם את החינוך המדעי האיכותי, ולטפח מצוינות מדעית בקרב תלמידי מדינת ישראל.

הסיפור שלנו

מרכזי שוורץ/רייסמן לחינוך מדעי פועלים בישראל מזה כ – 30 שנה ומאפשרים הוראה מתקדמת והתנסותית של תכנית הלימודים לבגרות בפיזיקה וכימיה לתלמידי ותלמידות תיכון. המרכזים מבוססים על מודל שהגה פרופסור חיים הררי והמשיך לפתח פרופ' דניאל זייפמן, שניהם נשיאי מכון ויצמן למדע בעבר.

המודל יושם לראשונה במרכז לחינוך מדעי, חמד"ע בעיר תל-אביב יפו. מאז קמו קמפוסים נוספים ברחובות המשרת את תלמידי רחובות נס ציונה והסביבה; ראשון לציון המשרת גם את תלמידי/ות באר יעקב; בנגב המערבי בנתיבות: המשרת את נתיבות, אופקים, שדרות ויישובים נוספים מהאשכול; בירושלים; בעכו, ובכפר סבא, המספק שירותים גם לתלמידים מהחברה הערבית מיישובי המשולש.

ניתן לראות גידול משמעותי במספר התלמידים הבוחרים ללמוד פיזיקה, בכל אזור בו קם מרכז שוורץ/רייסמן.

מטרותינו

עקרונות מודל מרכזי שוורץ/רייסמן לחינוך מדעי

איגום משאבים – תשתיות, ציוד וכוח אדם

הקמפוסים של מרכזי שוורץ/רייסמן תוכננו כדי ליצור סביבת למידה מיטבית – מבנה ובו מעבדות מצוידות במיטב הציוד, המשרת את כלל תלמידי העיר או האזור.
מורות ומורי המרכז עובדים באותו מבנה כקהילה, מקיימים הפרייה הדדית ופיתוח מקצועי מתמשך, במגוון שיטות הוראה וסוגי מומחיות שונים.
חברי צוות ההוראה הם בעלי תואר שני לפחות בתחום הדעת (פיזיקה או הנדסאות עתירות פיזיקה והוראת המדעים), או בעלי תואר ראשון וניסיון בתפקידי מו"פ. זאת, על-מנת להבטיח בקיאות בתחום הדעת וניסיון מחקרי.
המורים והמורות זוכים להדרכות והכשרות מעמיקות לאורך כל השנה בדגש על תחומי הדעת הרלבנטיים וכן לפיתוח מיומנויות בין אישיות.
איגום המשאבים מאפשר להוראת המדעים לקבל צביון של קהילה מיוחדת בעיר או באזור, לה שותפים כל המעגלים: ההשפעות ההדדיות בקהילה משפיעות משמעותית על דמות הבוגרות והבוגרים ובמעגל השני גם על משפחותיהם – שיהיו אורייניים יותר, ובעלי עמדות חיוביות למדע.

לימוד מעשי תוך כדי התנסות אישית במעבדה

ההוראה במרכזי שוורץ/רייסמן לחינוך מדעי היא מופת של שימוש בהדגמות ובניסויים על ידי מורים ותלמידים. המגוון הרחב של הניסויים מאפשר, לחקור לעומק ולאושש את התופעות הנלמדות. היקף הניסויים גדול בהרבה מהדרישה הפורמלית של משרד החינוך.

גיוון אמצעים וגישות

במרכזי שוורץ/רייסמן לחינוך מדעי ישנו שימוש במגוון שיטות הוראה ואמצעים טכנולוגיים, המעניקים לכל תלמיד ותלמידה את הכלים המתאימים להבנת החומר הנלמד. חדרי הלימוד במרכזים הנם רב תכליתיים ומאפשרים כל פעילות שתעלה על הדעת – שיעור פרונטלי, מעבדות, קבוצות דיון, הקרנת סרטים וכו'. הציוד הניסויי עמיד ומדויק, מאפשר הדגמה ומדידה של כל תופעה מדעית נלמדת, כמו גם עבודת חקר משמעותית.

מחויבות לתלמיד

הלימודים במרכזי שוורץ/רייסמן אינם מותנים במבחני קבלה, למעט ציון סף ב- 4 יח"ל במתמטיקה ורצון ללמוד ולהרחיב אופקים. צוות ההוראה במרכזי שוורץ/רייסמן לחינוך מדעי מחויב לסייע להצלחתם של כלל התלמידים והתלמידות, תוך הקשבה לצרכיהם ומתן יחס אנושי וחם. בצד אלה, הצוות מחויב להנעה והתקדמות של כל תלמיד, ועל כן יציע שיעורי עזר ותמיכה במסגרת שעות העבודה, כמו גם פעילויות נוספות למצטיינים. על אף שאין זו מטרה עיקרית, לרוב מגיעים התלמידים לציונים שהנם מעל הממוצע הארצי בבחינות הבגרות.

דילוג לתוכן