עקרונות ההוראה במרכז שוורץ/רייסמן נובעים באופן ישיר משאיפתו של המרכז, כפי שהיא באה לידי ביטוי בחזונו, לקדם את החינוך המדעי האיכותי, באמצעות לימוד מדעים באופן מקצועי, מעמיק, מהנה וחוויתי, תוך קידום מחשבה יצירתית, רציונלית, פתיחות, חשיפה וסקרנות לרעיונות ופרספקטיבות חדשות.
מרכז שוורץ/רייסמן לא ממיין את תלמידיו. כל תלמיד תאב דעת, הרוצה ללמוד פיזיקה (ולומד 4 יח"ל מתמטיקה לפחות) יכול לבוא בקהלנו. מורי המרכז יסייעו לכל תלמיד כזה לעמוד בכבוד ובגאון בבחינת הבגרות, תוך כדי העשרת עולמו וחשיפתו לחוויית למידה עשירה ומשמעותית.
ואלו עקרונות ההוראה שלנו:
גיוון אמצעים וגישות
שימוש במגוון שיטות הוראה ואמצעים טכנולוגיים מעניק לכל תלמיד ותלמיד את הכלים המתאימים עבורו להבנת הנושא הנלמד. חדרי הלימוד במרכז רב תכליתיים ומאפשרים פעילויות מגוונות – שיעור פרונטלי, מעבדות, קבוצות דיון, הקרנת סרטים וכו'. מורי המרכז עוסקים באופן רציף ומתמשך בפיתוח מקצועי, נחשפים למגוון גישות ושיטות הוראה ומשתמשים באופן מושכל במגוון אמצעי הוראה, בהתאם לתנאים הייחודיים לכל כיתה וכיתה.
מחויבות לתלמיד
אנו מחויבים לסייע להצלחתו של כל תלמיד, להקשיב בעיון לצרכיו, להושיט לו יד ולסייע לו בקשייו ומקפידים על קשר אנושי חם. בצד אלה, אנו מחויבים להנעתו ולהתקדמותו של כל תלמיד. אלה יושגו בעזרת עבודה קשה, רציפה ומשמעותית – ואנו נתמוך בכך ונעמוד על כך.
מחויבות לתוכנית הלימודים של משרד החינוך
משרד החינוך, באמצעות המפקחים המרכזים הרלוונטיים, הוא הגוף המוסמך לקבוע את תכנית הלימודים, את יעדיה ואת ההישגים הנדרשים מהתלמידים.
מחויבות להעשרה ולמגוון נקודות מבט
מורי המרכז ילמדו את תלמידיהם פרקי ידע ותוכניות העשרה מעבר לתוכנית הלימודים של משרד החינוך, תוך שימת לב לרלוונטיות של הפרקים הללו, לחשיבותם במרקם הידע המדעי ולחדשנותם.
הדגמות ומעבדות
ההוראה במרכז היא מופת של שימוש בהדגמות ובניסויי תלמידים. אלו הם הקווים העיקריים המנחים את עבודת המעבדה במרכז:
- שימוש רב בהדגמות, הן לצרכי חשיפה והן לצרכים פדגוגיים-דידקטיים. כל תופעה שידובר בה ואפשר להמחיש אותה בכיתה – תודגם. לצורך ההדגמות נעשה שימוש במיטב הציוד והטכנולוגיה הקיימים.
- התלמידים מבצעים מגוון רחב של ניסויי תלמיד בהם מאוששות, נחקרות ונלמדות לעומק התופעות הנלמדות. היקף הניסויים גדול בהרבה מהדרישה הפורמלית של משרד החינוך.
- תלמידי מש/ר עורכים חקר מדעי במובנו העמוק, הכולל מרכיבים ניסויים ברורים.
מהם היתרונות שלנו?
- צוות מורים רחב ומגוון: כל המורים בעלי תארים גבוהים, עם התמחויות בתחומי הפיזיקה השונים.
- עבודת צוות אינטנסיבית: המורים פועלים במרחב עבודה משותף, מתכננים את ההוראה יחדיו, בודקים זה את זה, ומפרים זה את זה.
- ציוד מחשוב, הדגמה ומעבדה משוכלל.
- מבנה ייעודי שתוכנן לתמוך בהוראה: כל חדר הוראה משמש גם כמעבדה, עם מרכזים לוגיסטיים וצוות לבורנטים, המסוגלים לתת מענה מהיר לכל צורך העולה במהלך השיעור.
- פיתוח מקצועי רציף ומתמשך, ההופך את מורי המרכז לאמנים בתחומם.
יתרונות אלו מאפשרים לקיים הוראה מגוונת, איכותית וגמישה:
- לכל כיתה מורה משלה, אך מאחוריו שובל ארוך של מורים נוספים, התורמים לידע, לניסויים ולדרכי ההוראה להם נחשפים התלמידים.
- מורי המרכז משתמשים במגוון שיטות הוראה ואמצעים טכנולוגיים, במטרה להגיע לכל תלמיד. כמות המחשבים במש/ר מאפשרת שימוש אינטנסיבי בהם במהלך השיעורים.
- נעשה שימוש רב בתובנות העולות ממחקרים אקדמיים בהוראת הפיזיקה והמדעים, כמו גם בידע שטח של מורים מומחים. המשימות בכיתה נבחרות בקפידה, ושיעורי הבית ניתנים מתוך שיקולים פדגוגיים עמוקים.
- קשר רציף של מורי המרכז עם בתי הספר מאפשר לנו להתעדכן ולעדכן במצבו של כל תלמיד, ולתפור עבורו חליפות סיוע ייחודיות במקרי הצורך.
- מורי המרכז מביאים בהוראתם דוגמאות ממגוון תחומים במדע, מתוך ניסיונם וניסיון עמיתיהם.
- הקרבה הפיזית למדעני מכון ויצמן מאפשרת לנו לחשוף את תלמידינו למעבדות מחקר ולהרצאות העוסקות בחזית המדע.